XXIII Złaz Seniorów i Starszyzny Harcerskiej w Opolu

27. sierpnia 2014roku o godz.22:30 na dworcu PKP w Lęborku spotkała się 13-osobowa grupa seniorów z naszego Kręgu z dh. Jankiem Mrugasiewiczem na czele, aby udać się koleją do Opola. Trasa wiodła z Lęborka do Wrocławia ,gdzie mieliśmy dwugodzinny postój, a następnie pociągiem podmiejskim udaliśmy się do Opola. Na dworcu w Opolu czekali na nas harcerze ,którzy „zorganizowali” nam przejazd autokarem do miejsca zakwaterowania w Domu Studenta „Kmicic” przy ul. Grunwaldzkiej. Zakwaterowanie przebiegło bardzo sprawnie .Zostaliśmy wszyscy zakwaterowani na jednym poziomie i korzystaliśmy z posiłków na terenie miasteczka studenckiego.

W czwartkowy wieczór udaliśmy się do Centrum Kultury, gdzie z wielką przyjemnością oglądaliśmy film ze Złazu z roku 2013 w Szczecinie. Kręgi z Chorągwi Gdańskiej i Śląskiej stanowiły drużynę oznakowaną chustami koloru niebieskiego.

Nasza drużyna w piątek (29.08.2014r.) po śniadaniu udała się autokarem na Górę św. Anny, gdzie zwiedzała ją z przewodnikiem. Odwiedziliśmy też Muzeum Czynu Powstańczego. Zaś przy pomniku Czynu Powstańczego wszystkie drużyny stanęły do apelu inauguracyjnego XXIII Złaz Seniorów. Apel odbył się przy udziale władz wojewódzkich i powiatowych. Z kolei przeszliśmy na teren otwartego amfiteatru, gdzie przy koncercie w wykonaniu niewidomej wokalistki oczekiwaliśmy na obiad pod chmurką. Słońce nas prażyło , a żołądki burczały, gdyż catering się spóźniał. Po skonsumowaniu pierogów ,przeszliśmy ścieżką leśną do głównej drogi, gdzie oczekując na autokary teraz my daliśmy koncert piosenki harcerskiej. Wieczór upłynął nam na terenie bazy 41 Harcerskiej Dryżyny Żeglarskiej w Opolu, której założycielką i aktualną drużynową jest dh. Maria Markuszewska. Drużyna istnieje 49 lat. W czasie pobytu zwiedziliśmy barkę stojącą na Odrze, wystawę dorobku drużyny i zaplecze warsztatowe. Pobyt zakończyliśmy obrzędowym ogniskiem.

W sobotę (30.08.2014r.) po śniadaniu udaliśmy się na wycieczkę Śladami Piastów Śląskich. Najpierw udaliśmy się do Brzegu. Nasza drużyna zaczęła zwiedzanie miasta z przewodnikiem, a potem udaliśmy się do zamku Piastów Śląskich i muzeum. Podziwialiśmy bogate zbiory, a także wystawę lamp naftowych. Zauroczył nas sam zamek, gdyż budowla ta zwana jest Śląskim Wawelem oraz ogrody wokół niego.  Z Brzegu przejechaliśmy do Grodkowa. Miasteczko to należy do powiatu brzeskiego i w nim urodził się nauczyciel Fryderyka Chopina – Józef Elsner, założyciel pierwszej na ziemiach polskich wyższej uczelni muzycznej, kompozytor i muzyk. W Grodkowie po smacznym obiedzie nasza drużyna popisywała się zuchowymi pląsami i śpiewami. Zrobiliśmy duże wrażenie nie tylko na złazowiczach, ale i na obsłudze restauracji. Zmęczeni ale i szczęśliwi wróciliśmy na kolację do miejsca zakwaterowania. Tego wieczoru czekał nas jeszcze koncert Golec uOrkiestra w opolskim amfiteatrze. Kiedy amfiteatr wypełniony był po brzegi i rozpoczął się występ, na niebie pojawiły się czarne chmury. Zaczęło mocno padać i wiał wiatr. Schroniliśmy się w zadaszonym holu, ale urok koncertu już prysł. Późnym wieczorem z okien autokaru zwiedzaliśmy opolską Wenecję i jej iluminacje świetlne.

W niedzielę (31.08.2014r.) w czasie przejścia do katedry na Mszę Św. mogliśmy podziwiać rynek opolski zastawiony ludowymi kiermaszami. Dopisywała pogoda a my mieliśmy czas na wypicie kawy w tej opolskiej scenerii. Po bardzo uroczystej Mszy Św. na dziedzińcu katedralnym odbył się apel pożegnalny .Wszyscy sobie obiecaliśmy, że spotkamy się za rok w Poznaniu !!!

XXIII Złaz był od powstania pomysłu do ostatnich minut organizowany przez 14 DH „Zadyma” z Grodkowa. Sercem imprezy był hm. Krzysztof Pędziwiatr – komendant Hufca w Brzegu i drużynowy 14-tki z Grodkowa.

Przed nami długa droga do domu. Wracamy pociągiem z Opola do Katowic. Znajdujemy chwilę czasu, aby zobaczyć dworzec PKP w Katowicach. Przy akompaniamencie grzmotów i iluminacji błyskawic wsiadamy do pociągu, który zawiezie nas do naszego rodzinnego Lęborka!